Florence, één van de beroemdste kunststeden ter wereld

30 juli 2020 - Florence, Italië

Lieve iedereen,

Dit blog heb ik nog niet eerder geschreven omdat ik na onze dag in Florence ontzettend moe was. Te moe om nog alles te beschrijven voor jullie. Die vermoeidheid is ook helemaal niet zo gek. We hebben in Florence zo’n 20.000 stappen gezet en dat bij een temperatuur van 38 graden, waarbij de gevoelstemperatuur zelf 40 graden aangaf. Erg warm dus!

Maar goed, 28 juli was het dan eindelijk zo ver. We hadden de wekker al vroeg gezet zodat we op tijd richting Florence konden reizen. Niet alleen omdat het in de ochtend minder heet is, maar ook omdat FLorence een stad schijnt te zijn die je niet binnen één dag volledig kunt bezichtigen, wij hebben wel maar één dag voor Florence ingepland dus vroeg op pad dus!

Op internet hadden we uitgezocht dat er langs de snelweg een grote parkeerplaats, direct naast het tramstation waar de tram richting Florence vertrekt (ook wel de Tramvia genoemd) waar je voor €10 de gehele dag je auto kunt parkeren. Selina en ik reden helaas bijna aangekomen verkeerd waardoor wij door allerlei kleine dorpjes (gehuchten) bij een andere parkeerplaats terecht kwamen. We konden de ‘’goede’’ parkeerplaats zien liggen maar deze konden wij niet meer bereiken. We parkeerde hier onze auto en gingen opzoek naar iemand waaraan we konden vragen waar wij konden betalen, helaas waren er alleen maar Italianen en niemand begreep ons. Toen we bijna de hoop hadden opgegeven troffen we een jonge Italiaanse man die wel Engels sprak en aangaf dat het aan deze kant van de parkeerplaats gratis parkeren is! Hadden wij even gelukkig dat wij verkeerd waren gereden, dat scheelde weer mooi €10! De tramvia vertrekt elke 10 minuten richting Florence dus lang wachten was niet nodig. We kochten een tramkaartje voor €1,50 p.p. En binnen 20 minuten stonden we in hartje Florence! Bij het uitstappen van de tram kwamen er direct allemaal mensen op ons afgestormd. Ik dacht dat het vervelende verkopers en/of oplichters waren dus ik liep heel boos weg, duidelijk blijkend dat ik geen zin had in die onzin. Totdat Selina mij terug riep omdat het mensen waren die de kaartjes controleren op geldigheid (oeps). Gelukkig glimlachte de controleur nog lief naar me.

Voordat we door de stad begonnen te slenteren ontbeten we iets bij een klein zaakje dichtbij het station, waarbij we, gescheiden voor een plastic plaat tegenover elkaar zaten. Net als in een gevangenis! Hierna liepen we verder het centrum in, en wat is Florence een prachtige stad! Er staan heel veel kerken in de stad. Één keer waar wij naar binnen gingen, de kerk waar een beeld van Jezus in een kist ligt, komt uit 931! Deze kerk zag er vanbinnen ook erg bijzonder uit qua stenen beelden in de muur. Na deze kerk liepen we recht tegen de Duomo Santa Maria del Fiore van Florence aan. Dit is de meest bekende kerk van Florence en daarmee ook de grootste trots van Florence. Deze kerk stamt uit 1436 en biedt plaats an 20.000 gelovigen! Een grote kerk dus. En wat is deze kerk ongelooflijk mooi. En dan bedoel ik écht ongelooflijk. Ik kan hier niet beschrijven hoe bijzonder deze kerk is. Het is één groot kunstwerk. Steeds wanneer je weer opnieuw opkijkt tegen deze kerk zie je nieuwe, prachtige stukken die je daarvoor niet zag. Ik kreek van het staren naar de kerk kippenvel en tranen in mijn ogen. Hoe is het mogelijk dat mensen dit hebben kunnen bouwen? En dat in 1436?! De schoonheid van deze kerk is door verhalen en foto’s niet te bevatten. Dat moet je echt zelf bewonderen. Het bewonderen van de stad konden wij trouwens heel goed. Doordat veel mensen niet op vakantie gaan tijdens de Corona tijd is het overal extreem rustig. Waar de stad Florence normaal bekend staat als erg drukkend door de mensenmassa’s en de warmte konden wij in alle rust de stad verkennen, heerlijk!

E313F7C0-0711-4AE1-BA47-66D18A24AFC8Op bezoek in de gevangenis

9339B0F9-DDEB-417E-BB43-27D1665DAFB4Ik vermoed dat dit Jezus is

6FB6A4AC-4046-41F8-AC64-322D9E2E9025 In de kerk uit 931

BA6F36A4-4FDF-4BC8-89D2-D64B731E5027De duomo Santa Maria del Fiore. De beroemdste kerk van Florence en in mijn ogen écht de mooiste!

ABA655CD-B806-41E2-841D-E0746CDD3102De duomo Santa Maria del Firore

AB5612CF-E5F3-43B1-9091-F55780B14458De duomo Santa Maria del Fiore5C8E1576-17D7-457C-9F4D-54FDAE4218E3 De Duomo Santa Maria del Fiore

Een andere bekende kerk in Florence is de Santa Maria Novella.Ondanks dat deze kerk minder bekend is dan de eerder beschreven kerk zouden veel mensen deze kerk, gebouwd in gotische stijl mooier vinden dan de Duomo. Hier ben ik het echter totaal niet mee eens!

29610669-9314-4C8C-9298-352308AD0DD2 Santa Maria Novella. Volgens velen dus de mooiste kerk.

Na het lang bekijken van de Duoma gingen we opzoek naar de straat waar een apotheek gesticht door de dominicaner monniken van het Sants Maria Novella klooster in 1220!! Zodra je de apotheek naar binnen loopt, die er nog precies uitzien zoals toen der tijd heb je het gevoel terug in de tijd te zijn. Ook dit was weer prachtig. In de grote, apothekers kasten kon je nog allerlei potjes medicatie zien uit die tijd, gemaakt van allerlei kruiden.

95F2E144-047E-4855-B222-588F1C0335ADDe apotheek uit 1220

E068585E-F9F3-4DB7-8098-FB3988F399BDDe apotheek uit 1220

8D2AF1FA-DB89-4B53-9C97-0F381216F99A De apotheek uit 1220

Inmiddels was het tijdstip aangebroken waarop wij kaartjes hadden gekocht voor het Ufizi museum. Ook hier was lang wachten niet nodig. Voordat we het museum in mochten moesten we door een strenge controle zoals op Schiphol en werd onze temperatuur gemeten. Alles was goed en we mochten naar binnen! Binnen konden we trouwens op ons gemak en in rust allerlei kunstwerken bewonderen van wereldberoemde kunstenaars zoals Leonardo Da Vinci, Michelangelo en onze eigen Vincent van Gogh. Vooral de schilderijen van Da Vinci vond ik erg bijzonder en heel mooi. En natuurlijk voelde ik mij een trotse Nederlander kijken naar de werken van van Gogh. Vanuit het museum hadden we ook nog een prachtig uitzicht over een van de bekendste bruggen van Florence. Aan de brug hangen kleine huisjes. Tegenwoordig zitten hier juweliers in maar vroeger zaten er Slagerijen en viswinkels in. Echter gaf dit veel stank overlast midden in het centrum en moesten de slagerijen en visboeren verhuizen elders in de stad.

9B4F9F44-DBE7-41B2-BD9D-6743FB52E56BDe beroemde brug

We hebben ander half uur onze ogen uitgekeken in het museum en zijn toen in een zijstraatje wat gaan lunchen. Na het lunchen liepen we nog even door de stad maar inmiddels was het echt heel erg warm geworden en besloten we weer terug richting de camping te gaan.

AD75679B-68AF-4A2C-94DE-593E9D03E7BFLeonardo da Vinci. Ik vond dit het mooiste kunstwerk in het museum. Dit zou het eerste werk zijn van da Vinci zelfstandig

A89BE17F-1715-410C-AC87-AE01C404E050Dit schilderij heet de doop van Jezus. Ook van Leonardo da Vinci

805AF44C-F58C-495E-83C8-E3937B7366A5Ook een schilderij van da Vinci. Deze heeft hij echter nooit afgemaakt. Het niet afmaken van werken schijnt een bekende eigenschap van da Vinci te zijn

030FE422-F5FE-464A-BC8F-F2FD6EEAE7FAVan onze eigen Vincent van Gogh!

3A2C3C5A-231F-4FEF-A50E-62E3A7B6C9D1Dit is een zelfportret van van Gogh. Enkele maanden voor zijn dood gemaakt

89D875CB-5378-4457-B72A-3FB28A8FF0D8Ook een schilderij van van Gogh

6166B5B7-7A60-43E1-AACC-2A3415A523A8Van Gogh

AD9D9EAE-0C66-4A0C-BF75-3C91ED0C1213Onze pizza

7DD1617A-9C26-4EE6-B938-9F8F2FE5FD03Een beeld van Leonardo da Vinci in de muur van het Uffizi

2BD50971-C316-405B-9B33-C23A9275E709Een schilderij van Michelangelo

A2891453-8CFA-45C7-9ADC-778AC20DFA22Dit schilderij vond ik zo lelijk dat ik denk dat ik dit ook kan

Terug op de camping hebben we uitgezocht waar onze reis morgen weer naartoe ging. Vast staat dat we in Italië blijven want in Slovenië en Oostenrijk is het nog steeds slecht weer. In bed keken we nog film maar we vielen snel in slaap door de drukke en vermoeiende dag!

Veel liefs,

Selina en Rosalie

1. Martine:
    30 juli 2020
    Het ziet er allemaal prachtig uit.
    Ik zou graag een van die vitrine kasten willen hebben, dan kan ik daar mijn beren in zetten.
  2. Peter:
    Echt bijzonder weer wijfies. Wat leuk allemaal 😀😎😍
  3. Oma:
    30 juli 2020
    wat een geweldige dag hebben jullie gehad zou er zo naartoe willen roos bedankt voor het fijne relaas
  4. Joke Sauer:
    Kippenvel bij het lezen.
  5. Mama:
    31 juli 2020
    Is het niet echt de mooiste stad ter wereld...? Toevallig was er een docu over Florence op tv toen jullie daar waren! Veel beelden van de kerk 😃